A jövő biciklije

2010.08.31.
A városi kerékpározás egyre népszerűbbé válásával egy időben a mérnökök is elkezdték törni a fejüket, hogyan lehetne kényelmesebbé tenni a tekerést az utcákon. (+ videó)

A nemzetközi James Dyson Díjért folyó mérnökversenyre két kerékpár koncepcióval is neveztek. Egy brit fejlesztőcsapat a rangos elismerést a Lunartic fantázianevű drótszamarával szeretné elhódítani. Az MIT hallgatói pedig a Koppenhágai Kerék (Copenhagen Wheel) névre hallgató találmányukkal próbálnak szerencsét.

A brit koncepció célja, hogy különböző méretű kerekeivel növelje a kerékpár stabilitását és manőverező képességét. Az amerikai biciklit energia visszanyerő rendszere és elektronikája teszi különlegessé.

A Lunartic nagy hátsó kereke segít a gyorsabb haladásban, miközben jobb útfekvést biztosít. A kisebb első kerékkel a legélesebb kanyarok is könnyen vehetők, fordulósugara elképesztően kicsi. A bicikli további érdekessége, hogy hátsó kerékről hiányzik az agy futurisztikus külsőt kölcsönözve a járgánynak. A tervezők bolygómű gyűrűkerekéhez hasonló fogazással látták el a kereket, amelyet egy fogaskerék hajt. A rendszer többi eleme nagyon hasonlít a hagyományos biciklihez, azzal a különbséggel, hogy a láncot bordás szíjra cserélték.

Az MIT SENSEable City Laboratóriumában készült kerékpár lelke a brit koncepciótól eltérően a hátsó agyban található. A piros doboz egy fékezési energia visszanyerő rendszert, a hozzá tartozó telepeket, elektromotort és áttételt, valamint számos elektronikai vívmányt rejt. A tárolt energia például hegymenetben hasznosítható: egyszerűen könnyebb taposni a pedált. Az elektronika méri a kerékpár sebességét, a megtett utat és a vezeték nélküli kapcsolaton keresztül csatlakoztatott iPone segítségével további szolgáltatásokat nyújt, amelyeket nevezzünk inkább érdekesnek, mint hasznosnak. Divatos szóhasználattal élve igazi „smart” kerékpárt alkottak az amerikai hallgatók, amelynek nagy előnye, hogy a hátsókerék bármely szabványos kerékpárra felszerelhető.

Siobhan Wagner riportja alapján.

Forrás: www.theengineer.co.uk

Ritzinger György

Cikk értékelése: 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Környezetbarát nagysebességű vonatok fejlesztésén dolgozik a legnagyobb kínai vonatgyártó cég.
Különböző terepviszonyok és környezeti körülmények között, helyenként 100 kilométeres óránkénti sebességet is elérő járművével sikeres teszteket végeztek.
Amerikai mérnökök egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amely a városi közlekedésben résztvevők készülékeinek Bluetooth jeleit érzékeli, és a jelekből kiszámítja, hogy mennyi ideig tart egyik pontból a másikba eljutni a városi forgalomban.
Bemutatták a csehek által kifejlesztett repülő bicikli prototípusát

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?