Jelenlegi hely

Lépcsőjáró kerekesszék

2017.01.02.
Az önmagát stabilizáló kerekesszék két automatikus „láb” segítségével közlekedik a lépcsőn.

Találkozás a barátokkal, bevásárlás, különböző rendezvények látogatása: a mobilitás az önálló élet feltétele. Azonban a kerekesszékhez kötött emberek számára gyakran még az is nehézséget okoz, hogy segítség nélkül hagyják el a házukat. Küszöbök, keskeny ajtók, lépcsők nehezítik az utat.

A Müncheni Műszaki Egyetem tudósai – Bernhard Wolf és munkatársai – egy olyan kerekesszéket fejlesztenek, amely képes felmászni a lépcsőn. Az új eszköznek csak egy tengelye van, ezáltal igen mozgékonnyá válik. Az előre, hátra és forgó mozgásokat csaknem azonos idő alatt végzi el. A kerekesszék az inverz inga elve alapján marad egyenes, a hajtómű minden apró helyzetváltozást azonnal kompenzál – magyarázta Wolf.

De hogy is győzi le a kerekesszék a lépcsőket? Az eddigi koncepciók lánctalpat vagy görgőket használtak. Ezeket a szerkezeteket azonban irányítani kellett, ami azt jelenti, hogy még egy embernek figyelnie kellett, nehogy felboruljon a szék. További hátrányuk volt még a nagy fordulókör is, így a keskeny lépcsőházakkal sem boldogultak.

 

A két „láb” (sárga) lépcsőről lépcsőre emeli a kerekesszéket. (© Uli Benz / Technische Universität München)

A müncheni kutatók egy bionikus változat mellett döntöttek. A kerekesszéket két „lábbal” szerelték fel, amely az emberi lábhoz hasonlóan egy felső és egy alsó lábszárból áll. Amint a futómű ultrahangos szenzorai érzékelik a lépcsőt, a kerekesszék elkezd a lépcső irányába hátrafelé tolatni, míg a kerekek az első lépcsőfokhoz nem érnek.

Végül a lábak húzódnak ki, miközben a kerekesszék megemelkedik. Elektromotorok segítségével a lábak a következő lépcsőfokra tolják a kerekesszéket. Kamerarendszer biztosítja, hogy a kerekesszék a lépcsőfokra érkezzen, ne csak az élére. Ezzel a módszerrel a nagyon szűk lépcsők is leküzdhetők – csak a csigalépcsők nem. A kerekesszék a lépcsőn lefelé is képes közlekedni.

 

Egy prototípus segítségével a mérnökök már bizonyították, hogy az elméletük működik. Az elképzelésük azonban túlmutat a lépcsőjáráson. Azt akarjuk, hogy a kerekesszékes emberek tényleges mobilitáshoz jussanak – magyarázta Wolf. Az eszköz így akár autósülésként is használható lenne. Így nem kéne mindig összecsukni és a csomagtartóba tenni. Arra sem lenne szükség, hogy a használója az autósülésből újra a kerekesszékbe emelkedjen.

A lehetséges üzleti partnerek azonban egyelőre tartózkodók. Wolf szerint ennek egyrészt a szerkezet komplexitása az oka, másrészt pedig a már bevált, sztenderdizált kerekesszékek. A kutató meg van róla győződve, hogy nagy igény lenne a bionikus szerkezet iránt – ugyan a költsége több lenne, mint egy sztenderd kerekesszéknek, de a használójának megadná a szabad mozgás lehetőségét.

 

 

Forrás: www.scinexx.de

 

Csulikné Bengery Zsófia

Cikk értékelése: 
Szerző: Brigitte

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br> <p>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA
Ezzel a feladattal teszteljük, hogy valódi látogató vagy-e.

Kapcsolódó cikkek

Nagyobb önállóság a kétoldali végtagbénulásban szenvedők számára.
Beépített szenzor érzékeli a vászonra hulló cseppeket, az információt pedig vezeték nélküli kapcsolaton keresztül, telefonon át küldi a számítógépre.
A hangyát az élővilág egyik legerősebb állatának tartják, testtömegüknek sokszorosát képesek megmozgatni. Ehhez a teljesítményhez azonban különleges szövetekre van szükség. Az Ohio Állami Egyetem kutatóinak sikerült méréssel meghatározni a hangyaszövet néhány mechanikai tulajdonságát.
Bionikus agy kifejlesztésére buzdítja az ausztrál tudósokat az ausztrál tudományos akadémia friss tanulmánya.

Friss hírek

E-hajtómű? Miért ne?